-"קו החיים שלי קטוע. האם פירושו של דבר שיקרה לי אסון? אולי מחלה? או תאונה?…"

-"קרוב משפחה שלי מת בגיל מופלג, קו החיים שלו היה ארוך במיוחד…"

אמירות אלה ואחרות, רווחות מאוד בציבור. האמונה כי הקו המקיף את גבעת האגודל (ראה קו מודגש בתמונה), המכונה קו החיים, מצביע על תוחלת החיים היא אולי הנפוצה ביותר, בהקשר זה, בקרב הקהל הרחב. רבים, בשומעם שאני קוראת בכף-היד, מבקשים שאפרש להם מה רומז קו החיים שבידם על עתידם.

קו החיים הוא הקו הברור ביותר מבין 14 הקווים המצויים ביד. תחילתו בין האגודל לאצבע וסופו בפרק כף-היד, ובמקרים רבים מתחת לגבעה, במקביל לפרק. הקו מבטא את צורת המפגש עם המציאות, מבחינת החיוניות ודרך ההשתלבות עם הסביבה האנושית.

כל חלק ביד מייצג תחום מסוים באישיות. קו החיים תוחם גבעה שאוצרת בתוכה את הנושאים הקשורים ברמה הפיזית המודעת. הדבר מתבטא בתכונות כגון: קשב לסביבה, אינפורמציה המתקבלת מהחושים, מעשיות ותפקוד יום-יומי. קו החיים משמר תחומים אלה, כדי שלא יתערבבו בתחומים אחרים, המיוצגים בחלקים אחרים של היד.

בחינה מעמיקה של קו החיים מספרת לנו רבות על אופיו של האדם ועל דרכו בחיים. ניתן לראות מה עבר עליו עד כה, באיזה אופן מתנהלים חייו בהווה, וניתן גם להבין, כפועל יוצא של אישיותו, לאן צפוי שילך מכאן והלאה - והרשות נתונה.

חשוב להדגיש, כי קריאה נכונה בכף-היד מתחשבת במרכיבים רבים, ואינה מסתמכת על מאפיין בודד.

אנסה להציג כאן בחינה של מאפיין בודד זה:
ככל שקו החיים קרוב יותר לאגודל (תמונה א), כן מקפיד האדם על גבול ברור בינו לבין הסביבה. בדרך-כלל התנהגותו כשל אדם סגור, שאינו מאפשר לסביבה לחדור לתוכו ואינו מאפשר לעצמו להחשף.

ככל שהקו רחוק מהאגודל (תמונה ב) ומקיף בתוכו גבעה גדולה יותר, כן פתוח אדם זה לחלקים רבים יותר באישיותו שלו, והוא מרשה לעצמו פתיחות רבה יותר לסביבה.

שינויים ברצף של קו החיים, במיוחד כאשר הקו קטוע וקו אחר מחליף אותו (תמונה ג), מראים על שינויים בכושר ההתקשרות וברמת הפתיחות של אדם אל עצמו ואל הסביבה.

תופעה נפוצה ביותר היא קו חיים שנקטע והוחלף על-ידי קו שני (תמונה ג) – ברוב המקרים הדבר מציין אדם שנחשף להתייחסות חדשה לחיים, אולי בעקבות מפגש עם אדם אחר, או כתוצאה מהתנסות שעזרה לו לפתוח את סגור ליבו.

לעתים מבחינים בקטע מקו החיים, באורך סנטימטר או יותר, שבו נמשכים שני קווים מקבילים. תופעה זו מצביעה על תקופה בחייו של בעל היד, שבה הוא אימץ לעצמו התנהגות חדשה כלפי אנשים אחדים, בעוד שכלפי אחרים הוא התקשה ליישם את השינוי והמשיך לנהוג אתם על-פי הדפוסים הישנים.

כאשר תופעה זו מתגלהבכף-היד הדומיננטית, הדבר קשור בדרך-כלל בשינויים בדפוסי התנהגות בתחום המקצועי. למשל: איש עסקים, שרגיל להטיל ספק ולשמור על סודיות, עובר תהליך שבעקבותיו הוא אינו מתחבר עוד לצד התחרותי או לחשדנות שביחסים עם עמיתיו, וכעת הוא מגלה אמון רב יותר בסביבה וחש רצון לנטוש את עיסוקו, או לשנות את אופיו.

קו החיים ביד המשנית מציין את מהלך הדברים בעולמנו הפרטי. גם כאן כפילות לאורך קטע מסוים בקו יכולה לציין את התהליך של יישום תפישות חיים חדשות. אך בדרך-כלל זהו רמז לתקופה קשה בחיי המשפחה והזוגיות כיוון שלרוב במערכות יחסים אלה ישנו קיבוע שמקשה להגשים שינוי הלכה למעשה.

לא מכבר הגיע אלי אדם שביקש שאקרא בכף-ידו. הבחנתי אצלו בכפילות בקטע מסוים בקו, אף שניתן היה לראות כי הקושי כבר מאחוריו. לדבריו, לאורך תקופה ארוכה חי בתחושה שקיים פער בין התנהגותו, שהיתה כתמיד, לבין תפיסת המציאות שלו שאותה הוא שינה. הוא סיפר שמערכת היחסים עם אשתו לא אפשרה לו לעשות את השינוי המיוחל. אדם זה עזב את ביתו, ולאחר-מכן חזר לאשתו והצליח לבנות אתה מערכת יחסים חדשה, המבוססת על השינויים שאליהם הגיע, ולדבריו, התאהב באשתו מחדש.

ברוב המקרים מצביע קו החיים הקצר על אדם ששינה את דרך ההתקשרות שלו לעולם, וזאת, בצורה דראסטית, שמשתקפת בקו אחד קטוע ובקו אחר שכעת תוחם את הגבעה. בדרך-כלל הקווים המחליפים את הקו יכולים להיות: קו מאדים - קו פנימי שנמצא בתוך הגבעה קרוב לאגודל (תמונה ד), או קו הגורל - קו שנמשך לאורך היד לכיוון האמה (תמונה ה). ייתכן גם שקו חיים נוסף הוא שמחליף את קו החיים הראשון כפי שפירטתי לעיל (ג).

פעמים רבות הקו החדש הוא הקו שבמקור שימש כקו הגורל (תמונה ה). הדבר מצביע על כך שהפתיחות מאפשרת לאדם הזה לקבל - אך לא להיכנע - לגורל, על-ידי הבנה מעמיקה יותר. במקרה כזה הגורל, או יותר נכון תהפוכות החיים, הם שמעשירים את הבנתו. יתרה מזאת, הוא עצמו פתוח ללקחים אלה.



ובכל זאת נשאל: האם קו החיים מראה על מוות בטרם עת? או, לחילופין, על אורך חיים מופלג? התשובה היא חד משמעית – לא!


יד דומיננטית יד משנית
קריירה ומימוש
זוגיות ומשפחה
דברים חיצוניים יותר דברים פנימיים יותר
מערכת יחסים עם האב מערכת היחסים עם האם
תכונות המושלכות על בן הזוג תכונות על פי הן אדם מתנהג במערכת היחסים הזוגית
תכונות שקל יותר לממש תכונות שנמצאות בפוטנציאל

דברים שכדאי לזכור!

  • יש כ-80 קריטריונים, מלבד הקווים, בכל יד, בהם מתחשבים באבחון.
  • לכל אחד מהקריטריונים יש כחמש אופציות אפשריות.
  • לעולם לא נקבעת דעה בנושא על סמך קריטריון אחד.
  • ניקח בחשבון את שתי כפות הידיים כאשר כל יד מגלה סימנים לגבי דברים אחרים.
  • כל הקווים, הסימנים, הגבעות ואפילו נטיות של האצבעות יכולים להשתנות בעקבות שינויים שאדם עושה בנפשו פנימה.
  • מומלץ לא לקרוא לילדים עד גיל 18 (עד אז היד לא סיימה להתעצב ועדיף להשאיר את האבחון לאנשי מקצוע).
  • קריאת עתיד על פי היד מקשה על האפשרות לשינוי וללקיחת אחריות של האדם על גורלו ולכן היא מזיקה ואינה מומלצת. 

 


מתעניינים בכירולוגיה? רוצים להשאר מעודכנים? הרשמו כאן וקבלו עדכונים, מאמרים והמלצות למייל שלכם